Thursday 6 December 2012

Bestnya Sambung Belajar Sarjana/Master

Assalamualaikum...

Untuk makluman, Raze ada sorang adik lelaki, kerja PTD gred M48 sejak tahun 2007 (masa tu umurnya baru 29 tahun). Sebelum orang tanya, dia dah kahwin, 2 orang anak. Tak boleh nak kenen kan lagi.... dia dah berpunya. hehehe

Adik Raze nih dapat peluang sambung belajar untuk pengajian Sarjana/Master. Hari ni adik Raze dah mula program orientasi untuk Kursus Diploma/Sarjana Sains Pengurusan di INTAN. Tahniah ler dik... Akak tumpang gembira.

Tiba-tiba Raze pun rasa teringin jugak nak sambung belajar Sarjana. Peluang untuk sambung belajar untuk guru nih cuma melalui Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) ataupun Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBP TB). Kalau dapat HLP ok lah tapi untuk opsyen kedua iaitu tanpa biasiswa rasanya susah sikit sebab Raze sekarang ni takder modal.

Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) ataupun Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBP TB) untuk 2013 dah tutup dah pada Jun 2012 yang lepas. So, kali ni Raze ingat nak target HLP untuk tahun 2014 lah pulak. Mungkin tawarannya akan dibuka pada bulan Jun 2013. Siapa yang beminat, kita sama-sama tunggu.

Nak tahu kenapa Raze rasa ada peluang untuk sambung belajar? Sebab had umur untuk pemohon HLP bagi Sarjana adalah 45 tahun dan pemohon CBBP TB adalah 46 tahun. Umur Raze masih layak lagi sebab muda remaja lagi... hehehe

Cuba check kat sini. SYARAT-SYARAT PERMOHONAN HLP DAN CBBP TB untuk maklumat lanjut.

1 comment:

  1. assalam,

    hai cikgu, saya nurran 25 tahun, sekarang dah berkerja, tapi nak jadi cikgu atau pensyarah, macam mana caranya?

    ReplyDelete